Zasady kontroli wsparcia przyznanego w ramach Tarczy antykryzysowej

Print Drukuj

 
Zasady kontroli wsparcia przyznanego w ramach Tarczy antykryzysowej
 
Zgodnie z Ustawą z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, Powiatowy Urząd Pracy w Wolsztynie zobowiązany jest do przeprowadzenia kontroli sposobu wydatkowania wypłaconych środków w ramach tarczy antykryzysowej. W tym celu przedsiębiorca jest zobowiązany do przedstawienia dokumentacji potwierdzającej wykorzystanie otrzymanych środków zgodnie z przeznaczeniem.
 
Kontrola może być przeprowadzona w okresie 3 lat po zakończeniu okresu pobierania świadczeń u podmiotów, które otrzymały tego rodzaju wsparcie:
 
  1. Dotacje na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej przyznawane na podstawie:
- art. 15zze4 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2021 poz. 2095, ze zm.),
- § 2, pkt 3 i § 4 umowy o udzielenie dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy/małego przedsiębiorcy.
 
Kontroli podlegać będą dokumenty potwierdzające wydatkowanie dotacji zgodnie z przeznaczeniem – tj. dokumenty potwierdzające pokrycie ze środków uzyskanych w ramach dotacji bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Rodzaj kosztów powinien spełniać definicję kosztów uzyskania przychodu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych lub ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, na przykład koszty najmu lokalu oraz mediów, koszty zakupu towarów i materiałów, koszty leasingów, koszty opłat za internet, telefon, stronę internetową.
Jeśli w momencie kontroli przedsiębiorca nie wydatkował jeszcze dotacji, powinien udowodnić, że te pieniądze jeszcze posiada.
 
  1. Dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 przyznawane na podstawie:
- art. 15zzb ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2021 poz. 2095, ze zm.),
- § 3, pkt 2, 3 i 4 umowy o wypłatę dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19
 
Kontroli podlegać będą dokumenty potwierdzające okres zatrudnienia pracowników objętych dofinansowaniem:
 
- listy płac;
- deklaracje ZUS DRA;
- deklaracje ZUS RCA;
- deklaracje RSA;
- potwierdzenia dokonania przelewów wynagrodzeń i należnych składek.
 
W razie odmowy poddania się przez Przedsiębiorcę kontroli lub w razie faktycznej niemożności przeprowadzenia kontroli, Przedsiębiorca zobowiązany jest do zwrotu na rachunek bankowy Urzędu Pracy, z którego otrzymał środki, całości tych środków w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania Starosty.




 
Informacje o publikacji dokumentu